2014-10-15

2014-10-15

Amsterdam - vilken puls!

Men hallå!? Varför har jag helt missat att denna stad är helt fantastisk! Jag har i stort sett aldrig övervägt Amsterdam som ett storstadsalternativ för weekendresor. Varför vet jag inte riktigt. Det går direktflyg så det är smidigt att ta sig dit också. Nu hade jag sån tur att vår höstkonferens med jobbet gick till just Amsterdam. Det var drygt två fullspäckade dygn med en massa roligheter (och konferens). Flygtiderna var grymma och vi samlades upp på Arlanda vid 8 på morgonen. Två timmars flyg. Relativt kort transfer från Shiphol och vips var vi inne i denna fantastiska stad!
Tjejerna på jobbet


Obligatoriska flygbilden


Amsteradam är som Venedig helt byggt på pålar och ca 165 kanaler snirklar runt i stort sett varje kvarter. De underbara små broarna korsade kanalerna och gjorde inramningen helt fantastisk. Alla husen är k-märkta och de allra flesta är flera hundra år gamla. De får heller inte renoveras och de flesta husen har därmed varken isolerade fönster eller bytt ventilation på några hundra år (till Amsterdamsborna förtret). Amsterdam omnämndes i skrift för första gången 1275. Allt detta hade jag ingen som helst aning om innan. Bra påläst. Not! Vi hade en fin guide som berättade en massa för oss under vår cykelsightseeing, som var vår första aktivitet för helgen.

På väg till lunch



Ett hus som alla turister fotade. Mycket oklart vad det var för ställe. Haha.


Att göra Amsterdam på cykel är galenskap rent av. Ingen bär cykelhjälm (stora som små) och alla cyklar. Det är cyklar ÖVERALLT. Det fanns t.ex. cykelställ i våningar och cykelparkeringar var i stort sett det enda som fanns längs med gatorna. Bilarna är i minoritet här kan jag meddela. De cyklar som tokar och blir jättearg om man är i vägen. Bäst att hålla sig på sin kant med andra ord. :) Vi gjorde vårt bästa och adrenalinet och pulsen var på topp kan jag säga. Bilarna snuddade vid knogarna när de susade förbi på de smala gatorna. Men vad härligt! Vilken puls denna stad bjuder på! Folk överallt. Caféer och barer precis överallt. Kändes som om Stockholm är helt öde i jämförelse. Ska tilläggas att sightseeingen gjordes en tidig fredageftermiddag då de flesta borde vara på jobbet. Om du åker till Amsterdam bara måste du testa att hyra en cykel och cykeluthyrare finns det i stort sett i varje gatuhörn. Det är nog det allra bästa sättet att göra denna stad på. Du beblandar dig med Amsterdamborna på bästa sätt samtidigt som du får se staden. Några av sevärdheterna vi cyklade förbi var även Anne Franks hus,  Rembrandts bostad och Van Gogh-museet.

Nu hann jag inte med så mycket shopping, men de butiker jag hann spotta från cykelsadeln så sjukt inbjudande ut. Borde nog åka tillbaka snart och kika runt lite i dem med.

På cykel!


Grabbarna beundrar en av kanalerna

Hörde jag vackert! Så här såg det ut överallt.

Guiden pratar utanför Rembrandts bostad (Under hans rika era. Han dog visst fattig)

Smalaste huset. 1 meter brett. Haha.

Konst i Red light... 
Vätskepaus


Denna första dag hann vi även med att testa lunch med lokal holländsk mat Hotsch-Potsch. Vi åt grym middag på mexikansk restaurang, Rose’s Cantina. Ett riktigt bra ställe med grym service, riktigt goda drinkar och härlig puls! Kan verkligen rekommderas. Efter middagen promenerade vi runt i Amsterdam by night och så klart tog vi en tur genom Red light. Finns lite att skriva om gällande detta och annat så det får bli ett till inlägg om Amsterdam. För så mycket vi hann uppleva på dessa två dygn! Nu har jag fått mersmak för storstadsweekends så måste ta och boka in den jag och Håkan skulle göra och jobbet får nog minsann ställa upp och köra storstad igen nästa konferens i vår.
 Gänget samlat (lite suddigt här! :))

Jag och chefen

Ord överflödiga

Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan