2014-10-20

2014-10-20

Amsterdam, fortsättningen!

Oj, oj. Långt mellan inläggen nu. Men jag måste ju så klart börja med att avsluta min Amsterdamresa innan jag bloggar om något annat. Även om jag är suktad om att blogga om helgen och Elsas stora dag imorgon!

Amsterdam ja. Åk dit! Det är en bra och lagom lång sammanfattning och ändå det jag kommer att landa i vid slutet av detta inlägg.

Vår andra dag, lördagen, började med rivstart kl 8.30. Vi konfererade oss hela vägen till lunch. Det kom fram en massa bra som vi får jobba vidare med inom vårt lilla företag framöver. Perfekt!

Godmorgon Amsterdam! Utsikt över takåsarna från hotellrummet.


Vi njöt av lunch på hotellet (Park Plaza Victoria mitt vid centralstationen). Sedan promenerade vi raskt ett par km till Segwayuthyrningen. Så klart regnade det på promenaden dit, men lättade sedan när vi testkörde. Det var min första gång på Segway och det var inte så svårt som jag trodde. Den löpte dock amok ibland om man körde för fort. Då var det lite svårt att få stopp på den. Nervöst Jovisst. Jag var riktigt nervös för att bege mig in i smeten på Segway. Då det var livsfarligt på cykel så kan ni ju föreställa er. Vi hann ju även träna hela fem minuter innan det bar av. Hoho. Jaja.

Vår räddning blev kanske ösregnet som sedan följde. Haha. Galet vad det regnade. Jag har nog aldrig varit så blöt någon gång. Det var inte en cyklist ute kan jag meddela så det var ju inga problem att Segwaya sig fram (är det ens ett verb?). Som tur var hade jag lånat en regnjacka av uthyrningsbolaget och som tur var fick vi även ha sexiga små hårnät under hjälmen. Vi var så fina. Not! En skåpbil dränkte mig än mer och det började plaska av skorna och vattnet trycktes upp mellan tårna när jag gick. Skorna torkade inte på två dagar sen. Jag blev så arg att jag var och slog på skåpbilen. Holländaren där i blev så klart jättearg då han inte fattade alls vad han ställt till med. De har visst en tendens att bli lite putt när man säger åt dem vad de får göra. Guiden sa att de älskar att demonstrera mot politikernas beslut (stora som små) så fort de inte gillar något. Kanske därav de har lyckats ha en lite friare lagstiftning kring vissa saker... Vi körde Segway genom red light district. Ja, det var bisarrt faktiskt. Men det var en härligt galen tur igen, men på ett annat sätt. Amsterdam på cykel var nog strået vassare även om det var väldigt skoj att få testa på detta lite skojiga färdmedel i denna härliga omgivning!





Det blev ett LÅNGT bastubad i relaxen efteråt och inte förrän då tinade jag upp. Sedan gjorde vi oss fina och hann slänga oss ut på stan en sväng för shopping. Killarna här hemma fick nya Ninja turtles ficklampor. Håkan hade ju lagt ribban och köpt presenter i London. Då kan ju inte jag var sämre. De blev en hit iaf och nu sken solen igen. Upplagt för en härlig kväll! Och ja, en liten Cosmo hann vi ju med i hotellbaren så klart.



Vi njöt av riktigt lyxig medelhavsinspirerad mat med riktigt goda viner. Så nice att sitta och plocka av alla de små rätterna som bars in. Kan varmt rekommendera Restaurant 5&33 för er som letar efter restaurantalternativ i Amsterdam! Det blev en LÅNG middag och sedan bar det ut i Amsterdamnatten.

Och ja, det är galenskaper som utspelar sig där. Är det inte droger så är det prostitution och det hela är värsta turistattraktionen. Engelsmännen gick all in (som vanligt får man väl säga?). Och inte blev det ju bättre av att man inte längre får röka tobak på allmänna platser så nu måste det var rent knark i cigaretterna. Det hade visst blivit lite mer dimmigt på sistone enligt guiden, vilket var lätt att se. Ja, kulturkrock är ett bra ord för vad vi fick uppleva. Det var lite galet härligt i sig, men samtidigt så skönt att kunna lämna detta bakom sig när planet bar iväg hemåt på söndagen. Amsterdam bjuder verkligen på det mesta och jag skulle klara mig utan både redlight och coffe shops och ändå vara förundrad över den puls och atmosfär denna stad har. Åk till Amsterdam och upplev!






Ännu en härlig soluppgång innan avfärd mot Shiphol

Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan